15 april 2010

Paarlberg bekent deels schuld

De van witwassen verdachte zakenman Jan-Dirk Paarlberg heeft vanmorgen voor de rechtbank in Amsterdam een gedeeltelijke schuldbekentenis afgelegd. Hij erkent SNS Bank een vals document te hebben voorgeschoteld om een lening van euro 1,5 mln los te krijgen.

'Het is fout. Het is stom van me', zei Paarlberg vanmorgen. 'Ik heb er heel erg veel spijt van. Ik heb het daarna nooit meer gedaan, en daarvoor had ik het ook nooit gedaan. En nu wil ik het er niet meer over hebben.'

Het vervalste document suggereert dat Paarlberg nog geld te goed heeft van de verkoop van zijn bedrijf Mediamax aan TDI. Op een coderekening van Paarlberg bij UBS in Zwitserland zou in de jaren 2001 tot en met 2006 telkens een portie van de koopsom van 75 miljoen gulden worden gestort. Dit liet Paarlberg op papier vastleggen, naar nu blijkt valselijk. Met dat document kreeg hij een lening van SNS Bank.

Verklaring Paarlberg

Het is voor het eerst dat Paarlberg een verklaring aflegt over deze verdenkingen. Paarlberg probeerde met hetzelfde document tevergeefs leningen te krijgen bij ABN Amro en financieringsmaatschappij De Hoge Dennen van de familie De Rijcke.

Paarlberg bekent voor het eerst schuld aan een van de tenlaste gelegde feiten. De belangrijkste verdenkingen zijn dat hij afpersingsgeld van de vermoorde vastgoedinvesteerder Willem Endstra voor Willem Holleeder in ontvangst heeft genomen. Deze verdenking wordt door Paarlberg ontkend.

Bron: FD.nl

Geen opmerkingen: